Viete, že za nesplnenie povinnosti uzatvoriť si PZP môžete dostať po novom pokutu od 3.300 eur až do 5.000 eur? Novela zákona by mala presadiť kroky na zníženie počtu nepoistených vozidiel na cestách. Neznalosť zákona neospravedlníte, preto uvádzam hlavné zmeny, ktoré sa môžu týkať mnohých z nás. Mnohí nevedia, že ak závažným spôsobom porušia pravidlá cestnej premávky, nepomôže im pri spôsobení škody ani poistka. Ešte tak tušia, že alkohol je problém, ale že aj odídenie od nehody, prekročenie rýchlosti, tzv. jazda ,,na červenú“ či užívanie niektorých liekov a mnoho iných porušení spôsobí, že škodu budú musieť nakoniec zaplatiť sami. Čo sa teda zmenilo?
- Hlavnou zmenou v zákone o PZP sú ale zvýšené limity plnenia na 6,45 mil. eur pri škodách na živote a zdraví a na 1,3 mil. eur pri škodách na majetku, strate zisku a nákladoch právneho zastúpenia.
- Zmenil sa prístup k sankciám za neskoré nahlásenie vzniknutej škody. Škodu z PZP je nutné nahlásiť svojej poisťovni do 15 dní po jej vzniku, ak vznikla na území SR, ak sa škoda stala v zahraničí, tak do 30 dní. Ak nedodržíte lehotu nahlásenia, posťovňa bude uhradenú škodu vymáhať od toho, kto ju spôsobil. V prípade objektívnych príčin, ako je liečenie zranenia po nehode, pobyt v nemocnici a pod., už poisťovne nebudú môcť klienta regresovať. V ostatných prípadoch sú touto novelou určené hranice 30, max. 50%-ného regresu. Táto hranica sa však netýka závažného porušenia pravidiel cestnej premávky, ako je napríklad jazda pod vplyvom alkoholu a návykových látok, alebo prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia v obci o 20 km.h-1 a viac alebo mimo obce o 30 km.h-1 a viac, aj iných závažných porušení pravidiel, kedy bude musieť vinník zaplatiť celú škodu.
- Sprísnili sa podmienky pre majiteľov elektrokolobežiek a segwayov s konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, /aj tieto vozidlá ťažšie ako 25 kg s konštrukčnou rýchlosťou nad 14 km/h/ si musia poistiť si svoju zodpovednosť za škody spôsobené prevádzkou svojho vozidla. Mnoho z týchto vozidiel nemá žiadnu registráciu, ani žiadne označenie VIN vozidla, je teda ťažké identifikovať vozidlo, ktoré spôsobilo škodu. Preto toto poistenie neponúkajú všetky poisťovne.
- Zavádza sa jednotný doklad o bezškodovom priebehu, ktorý bude akceptovaný všetkými štátmi EÚ, teda ho viete použiť pri presťahovaní sa do iného štátu.
- Zavádza sa nový, lepší systém výmeny informácií v rámci EÚ, čo pomôže pri riešení medzinárodných poistných udalostí.
- Zjednotil sa mechanizmus na určenia výšky spôsobenej škody, keď sa všetky poisťovne musia pri určovaní výšky spôsobenej škody riadiť vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR a nemôžu si ju tak poisťovne určovať po svojom.
Čoraz častejšie sa stretám s tým, že ľudia sú šokovaní z postupu poisťovní, keď od nich poisťovňa vymáha preplatiť náklady za spôsobené škody. ,,Veď mám zaplatené PZP“… a ,,to poisťovne len oj…jú, berú od nás peniaze a škody nechcú preplácať“…, kľudne si dosaďte svoj myšlienkový pochod. No tieto zásady sú určené zákonom a poisťovne musia zákon dodržiavať. Je v našom záujme minimálne si uvedomiť, svoje povinnosti. Tu nie je vinník poisťovňa. Posledný ,,prípad šokovaného“ klienta, ktorý odišiel od nehody a nenahlásil poistnú udalosť do 15 dní bol ,,šek“ z poisťovne na preplatenie celej škody. A jeho argument ,,ja som len taký malý ťuk urobil, to nemohla byť taká veľká škoda“, už potom nikoho nezaujímal.